20.4.09

Uskomushoidolla huijaamista, uskonnon nimessä

Katala yhdistelmä uskontoa ja uskomushoitoa Skotlannista. Pyhinä miehinä esiintyvät henkiparantajat/huijarit laittavat mainoksia aasialaisille tarkoitettuihin sanomalehtiin. He tarjoavat apua uskonnolliselle yhteisölle. Menetelmä on klassikko. Ihmisten ongelmat luvataan ratkaista, kunhan maksaa sievoisen summan. BBC haastatteli yhtä uhria, taksikuski Muhammedia.

Muhammed soitti mainoksessa olevaan numeroon. Mies vastasi ja kertoi voivansa auttaa, kunhan Muhammed lähettää hänelle pari henkilökohtaista esinettä. Hiuskiehkura ja varpaankynsi olivat olennainen vaatimus. Postipakettiin piti pakata myös 130 puntaa. Kuten suunnitelmaan kuuluu, niin ongelman ratkaisu olikin hieman vaativampaa. Kun uhri oli osoittanut valmiuden postittaa runsaasti rahaa tuntemattomalle ihmiselle, niin tietenkin lypsäminen laitetaan täysille. Huijari tarvitsi lisää rahaa: 750 puntaa.

Muhammed oli epätoivoinen, joten hän laitta rahat menemään.

Kuuden kuukauden aikana häneltä ryöstettiin yli 10´000 puntaa.

Henkiparantajien sävy muuttui uhkaavaksi heti kun Muhammed tajusi tulleensa huijatuksi. Jos hän ei lopettaisi rahojan takaisin vaatimista, niin taksi joutuisi "onnettomuuteen."

BBC:n toimittaja Mark Daly lavasti oman uhrautumisen. Hän otti yhteyttä henkiparantajaan ja kertoi keksitystä ongelmasta. Poppamies lupasi auttaa, ja paljasti, että toimittajan hartioilla on kirous. Kirous on poistettavissa, mutta se maksaa. Sitten jäljitettiin kuka on rahasiirtojen taustalla. Daly yritti ottaa lähempää kontaktia Khalid Rafiqueen, mutta yllättäen kukaan ei ollut kotona. Puhelimella hän sai yhteyttä Rafiqueen, joka kielsi tietävänsä mitään mistään huijauksista. Vaikka hänen ääni oli nauhoitettu edeltävissä henkiparantajapuheissa.

Nyt sanomalehdet ovat valmiimpia jättämään huijareiden mainokset pois painosta. Islamilaisen keskuksen edustaja sanoo, että huijarit ovat suuri ongelma Leicesterin alueella.

Onneksi aidot henkiparantajat eivät huijaa ihmisiä.

1 comment:

Etsijä said...

Mielestäni kotimaisten sanomalehtien takavuosien yhteinen päätös olla julkaisematta päiväkahvi-ilmoituksia oli järjetön, kun samaan aikaan edelleen näkee joka päivä lehdissä ennustajien mainoksia.

Prostituoitu sentään tarjoaa selkeää hyödykettä vastineeksi rahallisesta maksusta, mutta horoskooppimaakari ei tarjoa mitään konkreettista.