11.3.08

LEAF

Scientologeilla on ymmärrettävä tarve hillitä lehdistön esittämiä kriittisia lausahduksia. Tätä varten on perustettu LEAF, eli Letters to Editors Attack Force. Menetelmä ei ole kovin outo. Joukko vapaaehtoisia jäseniä kirjoittaa palautetta sanomalehdille. Niinhän minäkin teen kun Aamulehti päästää tarpeeksi pahan möläytyksen painokoneelle asti. Mutta LEAF toimii hieman eri tavalla.

Alt.Religion.Scientology-foorumilla on kerrottu miten LEAF operoi. Yksi scientologi johtaa ryhmää. Muut kirjoittavat toiveiden mukaisen vastineen, ja sitten vielä ilmoittavat johtajalle mitä ovat kirjoittaneet. Ei tämä sinällään ole niin outoa. Varmasti monien vapaaehtoisjärjestöjen mediaryhmät toimivat samalla tavalla. LEAFin tarkoituksena on hukuttaa lehden toimitus vastineisiin ja toivoa että jotkin teksteistä julkaistaan. Ei tämäkään ole kovin outoa.

Sitten tulee Rolling Stones-lehdessä olleen artikkelin käsittely. Rolling Stones julkaisi yllättävän kriittisen jutun scientologiasta. Se sisälsi paljon juuri sitä tietoa jota scientologiakirkko ei halua rivijäsentensä tietävän. Ja siksi LEAF johtaja lähettikin joukoilleen tarkat ohjeet: Heidän pitäisi lukea hieman artikkelin alusta, jotta pääsisivät tunnelmaan. Sitten heidän pitäisi kirjoittaa vastine. Johtaja painotti etteivät joukot saa lukea sivuja 4-5 (Xenu inside), elleivät he ole tarpeeksi ylhäällä OT (Operating Thetan) asteikolla. Vastineessa pitäisi painottaa näitä kohtia:

- Reportteri oli väärässä.
- Scientologia on hyödyllinen ja rauhallinen uskonto.
- Miten Rolling Stones kehtaa kirjoittaa tuollaisia valheita!
- Jne.

LEAF vaatii siis kritisoimaan artikkelia jota ei saisi lukea kokonaisuudessaan. Tämä on jo hieman outoa. Lisäksi LEAF vaatii ettei sen nimeä mainita. Kaikki johtajan antamat ohjeet ovat "ystävän neuvoja".

2 comments:

MrKAT said...

Olen yrittänyt uhitella JehTod:ia lukemaan itse Sciencen alkuperäistä 60-luvun C-14artikkelia, jossa olevista yli 7000 vuotta vanhoista sandaaleista ja verkonjämistä (kuvien kanssa) vaiettiin JT-kirjassa mutta yksi sopivasti harhaanjohtava lause poimittu sinne. Ilmeisesti vain korkeammat oppineet saavat lukea alkuperäisiä (ne jotka tekee noita kirjoja).

Aune said...

Jos lehdestä oli kyse, niin eikös se ole Rolling Stone? Monikkonimi lienee vain geriatrikkobändillä.