26.4.08

Sana sunnuntaille: Orjahuutokauppa

Jouduin kauhistelemaan maailman menoa täällä Toijalassa. Kaupungin torilla järjestettiin orjahuutokauppa, aivan keskellä päivää suuren yleisön edessä. Paikallinen sanomalehti mainosti tapahtumaa perjantaina.

"Tarjolla hyviä, päteviä orjia mm. puutarhatöihin, ikkunanpesuun, polttopuuhommiin, [jne]"

Orjuutta markkinoitiin hyvillä arvoilla, sillä kaikki tuotto menee yhteisvastuukeräykselle. Lisäksi tempausta kuvataan "ainutlaatuiseksi elämykseksi." Orjia myyvät Akaan seurakunta/Diakoniatyö.

Näin salakavalasti meille on alettu markkinoimaan jo unohdettua pahuutta. Kun orjuuden kannattajat muuttavat viestiään tällä tavalla, niin ihmisten asenteet muuttuvat kuin huomaamatta. Onneksi olen juuri lukenut Marketing of Evil-kirjan. Sen avulla osaan nyt tunnistaa miten kamalia asioita voidaan muokata positiiviselta kuulostaviksi.

1) Orjuuden tuotto menee johonkin hyvään, joten mitä pahaa orjuudessa voi olla?

2) Orjahuutokaupan järjestää seurakunta, joten eihän tässä voi olla mitään pahaa?

3) Orjuutta esitellään leikkimielellä, mutta juuri näin sanoma jää ihmisten mieleen jonain muuna kuin uhkaavana asiana.

Seuraavaksi torilla voidaan järjestää rentohenkinen grillikauden avajaisseremonia; Kerettiläis BBQ.

1 comment:

Anonymous said...

Orjuuttakin on ollut monenlaista. Tummaa väestöä viime vuosisatoina sortanut orjuus oli sellaista, joka teki näistä ihmisistä lähes ei-ihmisiä.

Rooman valtakunnassa vallinnut orjuus taas oli sellaista, jossa orjat etenivät urallaan ja saattoivat edetä esim. taloudenhoitajiksi: vastaamaan isäntänsä koko omaisuudesta. Rooman valtakunnassa oli paljon orjia, jotka vastaisivat nykyisiä työsuhteita. Väki tuli töihin ja poistui sitten paikalta. Orjilla oli kuitenkin isäntä, jota nämä olivat sitoutuneet palvelemaan eläkeikäänsä asti, ellei tämä näitä aiemmin vapaiksi julistanut.

Monilla Roomalaisten orjilla oli selkeästi paremmat elinolosuhteet kuin keskimääräisellä väestöllä. Orjaksi pääseminen oli siis usein positiivinen asia tähän aikaan, ainakin silloin jos orja oli kirjoitustaitoinen tai jos tällä oli muita erityistaitoja.

Toki Roomassakin oli toisenlaistakin orjuutta; mm. kaleeriorjuutta, joka oli eräs rikoksista rankaisumuoto. Nämä orjat eivät olleet fyysisesti vapaita.

Mustaihoisten orjuuden aikaan oli kuitenkin orjilla selvästi heikompi asema suhteessa keskimääräiseen väestöön, kuin mitä orjiksi kutsutuilla on ollut aiemmin historiassa keskimäärin suhteessa tavalliseen väestöön. Toki aina on ollut orjia, joilla on huonot elinolosuhteet, mutta aiemmin sellaiset oli muillakin kuin orjilla.