Pastori puhuu ateismista
Nuorisopastori Mikko Wirtanen on päässyt pieneen haastatteluun Kouvolan Sanomissa. Haastattelussa selviää paljon Wirtasen elämästä. Vuoropuhelun kääntyessä vakavammille urille, tulee lyhyesti esiin mikä on hänen kantansa ateismiin:
Entäpä ateismi?
- Vain täydellisessä psykoosissa oleva voi olla uskomatta mihinkään. Usko, ettei Jumalaa ole on usko. Ateismi on uskonnollinen valinta. Itse asiassa ateismi on uskonto, se sisältää opin ja uskontunnustuksen. Uskonnonvapaus on vapaus uskoa, ei olla kuulematta muiden uskosta.
Jos usko määritellään uskoksi, niin silloin usko on uskoa. Se on selvä. Mikä ajatus voisi silloin olla jotain muuta kuin usko tai uskonto? Urheiluohjelmien seuraaminen voisi aivan hyvin olla oma uskontonsa. Tappara-fanit sotivat Ilves-faneja vastaan samalla innolla kuin muhammettilaiset ristiretkeilijöitä vastaan. Hieman kärjistäen, tietenkin.
Ovatko perusateistit psykoosissa? Jumalan olemassaolo ei ole niin itsestäänselvää. Maailmasta on aina löytynyt ihmisiä, jotka eivät usko jumaliin. He ovat olleet ja ovat vähemmistössä, mutta heitä löytyy. Teismiä ei voi perustella kestävästi vain toteamalla, että Jumalan läsnäolo on niin selvästi kaikkialla. Jos ateismi on psykoosia, niin ovatko kristityt vain 99 % psykoottisia uskoessaan vain yhteen jumalaan koko jumalkirjosta?
Jotkut määrittelevät ateisminsa sillä etteivät usko. Eikä siis aktiivista epäuskomista johonkin. Samalla tavalla kuin ollaan uskomatta siihen kuuluisaan Russellin teekannuun elliptisellä radalla Auringon ympäri Maan ja Marssin välillä avaruudessa. Ei se määrittele ateekannuistin elämää.
Tosin olisin kiinnostunut oppimaan mitä tuo ateismin uskontunnustus ja oppi oikein ovat.
Minä en uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, enkä Jeesukseen Kristukseen, joka ei ollut Jumalan ainoa Poika, eikä Herramme, joka ei sikissyt Pyhästä Hengestä, ei syntynyt ei-niin-neitsyt Mariasta, ei kärsinyt Pontius Pilatuksen aikana, ei ristiinnaulittu, eikä kuollut tai haudattu, eikä astunut alas tuonelaan, jota ei ole olemassa, eikä noussut kolmantena päivänä kuolleista, ei astunut ylös taivaisiin, eikä istu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella, sillä häntä ei ole olemassa, eikä ole sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, enkä Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
Ra'men.
Tuota täytyy toistella suurella hartaudella aina tiededokumentteja katseltaessa.
Jos uskonnonvapaus on vapaus uskoa, ja ateismi on uskonto, niin voivatko pastorit mitenkään protestoida Dawkinsin kirjojen jakamista rippileireille?
Kiitos J. Hovilaiselle vinkistä.
5 comments:
No voi ny... mä en jaksa enää yhtäkään 'ateismi on uskonto'-jäkättäjää. En. HUOH.
"[A]teekannuisti".... XD Hillitöntä!
~~~Siina
Sitä seuraavana 2. sunnuntaina pastori Kyllönen ja kertoo
meille miten kaiken alkusynnystä: Miten Isä Ron otti arkkienkeli
Neweyn ja muotoili hänen avullaan Pyhän tallihengen leijuessa
kilpa-auton...ja että miten hän puhallutti sen "sieraimiin",
siivekkeisiin, auton "hengen" eli aerodynaamisen muodon ...
Ehkä joku sunnuntai pääsemme myös kuulemaan miten punainen paholainen
Ferrari-käärme kuiskutteli Poikamme korvaan ja tarjosi hänelle tukun
rahaa, että kääntäisi selkänsä, joka johtaisi eroon Isä Ronnista.
Nimeen Isän, Pojan ja Pyhän Talliyhteishengen
Wirtanen oli minusta positiivisempi kuin viestissä. Sanoi suoraan että ateisti ei elä psykoosissa. Toisaalta usko itsestä ulkopuolisen maailman olemassaoloon on uskoa. Solipsismia harva kannattaa, vaikka on filosofisesti koherentti.
Minua agnostikkona kiinnostaa kuitenkin eniten se, onko uskomatta oleminen sitten psykoottista. Uskon kuitenkin esimerkiksi foundationalismiin, gravitaatioon ja siihen että kepu pettää aina.
Wirtanen oli minusta positiivisempi kuin viestissä. Sanoi suoraan että ateisti ei elä psykoosissa.Perskules. Niin sanoikin. Tulkitsin pastoria kuin piru Raamattua.
Post a Comment