24.8.10

Power Balancen hämmästelyä lehdissä

Iltalehti vajosi yllättävän alas mainostaessaan tuotetestissään Power Balancen tasapainoranneketta. 16.8.2010 Uutiset-osiossa Juha Roppola otti tasapuolisen katsauksen hämmästyttävään hologrammirannekkeeseen. SM-tason rantalentopalloilija Laura Lahtela oli paikalla esittelemässä markkinoimaansa ranneketta. Sen vaikuttavaksi voimaksi paljastetaan "elektromagneettinen taajuus", mutta tarkemmat tiedot tuotteesta ovat vieläkin vain maahantuojan tietämiä salaisuuksia. Iltalehti suorittaa valmistajan ohjeistaman testin. Ensin tasapainoa kokeillaan ilman ranneketta. Sitten rannekkeen kanssa. Roppola ei huomaa eroa, mutta Lahtela väittää tarvinneensa enemmän voimmaa toisella kerralla. Kaiken kaikkiaan kymmenelle henkilölle jaettiin hologrammirannekkeet. Puolet koki saavansa jotain hyötyä tuotteesta. Lahtela selittää, että vaikutus on samankaltaista kuin akupunktio. "Vaikutus on yksilöllistä." Onneksi hologrammitarralla ei ole sivuvaikutuksia. "Siinä ei ole mitään keholle ulkopuolista."

Sentään jutussa kerrotaan, ettei magneettirannekkeilla tai tasapainorannekkeilla ole mitään todistettua lääketieteellistä perustaa. Haastatellut urheiluvalmentajat eivät ole vakuuttuneita rannekkeista.

Jälleen kerran menetettiin tilaisuus laittaa lehteen juttu huuhaatuotteesta, jossa sitä olisi testattu edes alkeellisesti sokkoutetulla testillä. Power Balancen toimintaperiaate kiteytetään luonnollisine energiavirtauksineen pienessä infoikkunassa otsikolla: Outo periaate.

Toinen lehti ottaa Power Balancen luupin alle. City-lehden Kuntopiiri on liikkeellä vielä vähemmän testimielellä, mutta rannekkeen tehoa ihmetellään senkin edestä. Onneksi sentään todetaan, ettei tuotteella ole taustalla tieteellisiä kokeita.


Teknisesti se tarkoittaa sitä, että rannekkeen hologrammiin on ohjelmoitu elektromagneettinen taajuus. Vuonna 2007 Yhdysvalloissa keksityn rannekkeen taustaa ei paljasteta sen tarkemmin. Ja tietokoneohjelma, jolla hologrammi ladataan on patentoitu. Ranneketta ei ole alistettu julkisiin tieteellisiin kokeisiin. Huippu-urheilijoita se ei ole kuitenkaan häirinnyt. Ensimmäisenä rannekkeesta intoutuivat surffarit Andy ja Bruce Irons.

"Emme ymmärrä, miten ranneke toimii. Meillä ei ole tiedossa, että siitä olisi tehty tieteellisiä tutkimuksia, vaikka ne olisi melko yksinkertaisia tehdä", kerrotaan Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta. Siellä on jo törmätty ihmerannekkeeseen. Voivatko kaikki edellä mainitut huippu-urheilijat olla väärässä?

"Joku vaikutus siinä varmaan on. Joskus placebonkin on todettu olevan todella tehokas.


Jään kuitenkin pohtimaan maahantuojan tiedotteessa mainittua kohtaa:

"Lähes kaikella maailmassa on synnynnäinen taajuus. Jotkin taajuudet reagoivat kehon kanssa positiivisesti, toiset taas negatiivisesti. Kun hologrammin elektromagneettinen taajuus yhdistyy kehon energiakenttään, kehon energiavirtauksen on mahdollista parantua."


Onko kivillä taajuus? Mikä se on? Miten se mitataan? Miten se vaikuttaa ihmisten luonnolliseen energiavirtaukseen? Miten ilmiö mitataan ja miten varmistetaan, että hologrammiin taltioitu taajuus on mennyt oikein? Jos yhdistän Power Balancen Shoo!TAGin elektromagneettisiin energiataajuusvärähtelyihin, niin saanko syövän?

En tiedä vakuuttaako se ketään, mutta olen tehnyt valmistajan ohjeistaman tasapainotestin tanssinopettajalla. Tuotteena ei tosin ollut Power Balance, vaan ostamani X-Balance. Hologrammitarra ei tuottanut parempaa tasapainoa.

10 comments:

Sähis said...

Mikä normaalin sokkotestin tuottamisessa on nykyään niin vaikeata. Asiallisesti selitettynä se tarjoaisi varmasti jopa iltalehden tavalliselle lukijalle uskottavampaa tietoa kuin yleinen ihmettely "ompas outoa". Jokin iltapäivälehti voisi saada tuosta oikein helpon sulan hattuun esim. "Iltasanomat paljasti Power Balancen huijaukseksi". Vai onko nämä vain toimittajan sponsoroimia uutiseksi naamioituja mainoksia.

Tämän luulisi olevan tutkivalle journalistille ihan selvää kauraa.

Voi iso huoh.

Anonymous said...

Toimittajien mielestä kyse on tasapuolisesta uutisoinnista, siis siitä, että kaikki osapuolet ovat tasavertaisia. Tiedemiehen sana painaa yhtä paljon kuin rantalentopalloilijan. Lukijan vastuulle jää päättää, kumpi on oikeassa. Enkä tarkoita että olisi kyse auktoriteetista, vaan asiantuntijuudesta.

Muuten, Kuluttajalehdessä luki, että Suomessa olisi myyty 400 000 (!!!) kappaletta Shit!Tagia. Eli suomalaiset ovat tuhlanneet tähän humpuukiin noin 8 000 000 euroa, kun yhden Shit!Tagin hinta on noin 20€. Maahantuoja on tyytyväinen ja uusia kusetuksia tullaan näkemään taatusti, koska raha on hölmöillä löyhässä.

Sähis said...

Ano:Toimittajien mielestä kyse on tasapuolisesta uutisoinnista, siis siitä, että kaikki osapuolet ovat tasavertaisia. Tiedemiehen sana painaa yhtä paljon kuin rantalentopalloilijan.

Mutta jos asiaa miettii viittä minuuttia pitempää, ei tämä voi olla se ongelma. Tässä ei tarvita yhtäkään valkotakkista tiedemiestä. Tarvittaessa vaikka se lentopalloilija voisi toimia tutkijana. Otetaan vaikka 20 lentopalloilijaa (tai niin paljon kun löytyy yhden pallojoukkueen harjoituksista) ja tehdään kahdet tasapainotestit. Ensimmäisessä setissä joillain on tai ei kellään ole hologrammia lähellään (tämä satunnaisesti (esim. ennen koetta kokeen ulkopuolinen tai laskimen satunnaistoiminto valitsee vaikka mitkä numerot 1 - 20 pitää hologrammia ja kokeen alussa numerot vedetään vaikka hatusta (sokottaja hoitaa))). Toisessa toisilla on tai ei kellään ole hologrammia lähellään. Pidetään vain huoli, että ensimmäisellä ja toisella setillä on eroja vain hologrammien sijainnissa eli samat testit, ja ettei tasapainoa testaava eikä tasapainokoehenkilö tiedä onko hänellä siinä setissä tai kummassakaan sitä hologrammia lähellä. Pientä plussaa tulisi jos koehenkilöt eivät saisi tietää edes suoritusarviotaan kokeen aikana, ja että testit käytäisiin ensin läpi, jotta koehenkilöt tietävät jo ensimmäisessä setissä mitä tuleman pitää.

Vaaditut resurssit:
1. hologrammi esim. X-balance vaikka 6x29 euroa / 0 euroa (jos on rahat takaisin takuu)
2. Urheilujoukkue joka saa kuvansa iltapäivälehteen sponsoreineen 0 euroa
3. Aikaa kokeen suunnitteluun 1 h
4. Aikaa kokeen suorittamiseen (matkoista riippuen) noin 3 h
5. henkilöitä kokeen suorittamiseen vähintään kolme (järjestelijä/sokottaja, kirjuri ja tasapainotestaaja (voidaan ottaa käytettävästä joukkueesta))

Tämän jälkeen kokeesta ei edes tarvitse kirjoittaa mitään analyysejä. Järjestely on niin helppo, että kaikki sen lukemaan kykenevät osaavat tehdä omat johtopäätökset jos tulokset esitetään selkeästi sellaisenaan.

Näin helppoa...That's Science Baby... Varmasti järjestelyissä olisi vielä viilattavaa, mutta tietoarvo olisi ihan eri luokkaa suhteessa "ompas ihmeellistä" -juttuun. Ja todennäköisesti kaikki muut paitsi tuotteen maahantuoja pitäisi edellistä koetta reiluna kaikkia kohtaan.

Anonymous said...

Korjaus edelliseen, tuli yksi nolla liikaa. Shit!Tagia on myyty Suomessa tänä vuonna yli 40 000 kappaletta, eli 800 000 euroa on tuhlattu roskaan. Kuulemma vain muutama kappale on palautettu tyytyväisyystakuun puitteissa.

Hyvä kate tuotteella on, kun yhden kortin valmistus maksaa muutaman sentin ja kaupassa hinta on 19,90€.

Anonymous said...

Sähis sanoi: "Mutta jos asiaa miettii viittä minuuttia pitempää, ei tämä voi olla se ongelma."

Juu, ei se olekaan, vaan toimittajien (älyllinen) laiskuus. Syynä voi olla myös kiire ja ajan puute.

Sähis said...

Jees kiire ja laiskuus (myös) tässä isoimpia ongelmia olla. Iltalehti ja -sanomat vaan niin kovasti ylpeilevät, silloin kun ne on jotain mukamas selvittäneet. Oli sitten kyseessä jauheperunamuussitesti tai "suuri" valkaisuhammastahna testi. Tämä olisi helppo testi ja jotain mistä voisi pitää ylpeillen kovaa meteliä. Esimerkiksi aikaisemmin mainitsemastasi kohdasta Shootageistä lööppi voisi olla "Jopa 40 tuhatta suomalaista huijauttu 'lehti'-selvitti"

Anonymous said...

Niin, miksei iltapäivälehtien lööpeissä lue kirkuvin kirjaimin: "Homeopatia onkin huijausta", tai "Raamattu ei olekaan totta". Ehkäpä kyse on yksinkertaisesti siitä, että iltapäivälehtien toimittajat tuntevat lukijakuntansa.

Todennäköisemmin kyse on siitä, että (mahdollisia) mainostajia ei kannata ärsyttää. Kyse on bisneksestä, ei tiedon välityksestä.

Sähis said...

Ano:Ehkäpä kyse on yksinkertaisesti siitä, että iltapäivälehtien toimittajat tuntevat lukijakuntansa....

On tuokin ihan hyvä pointti tuokin, mutta luulisi, että medioilla olisi myös jotain kilpailua uskottavuudessa ja tiedollisessa merkityksestä. Vaikka aamulehti tai hesari voisi tehdä näillä hologrammilla tai sitten sillä homeopatialla (mitä ne melkein tekikin) helppoa pesäeroa iltapäivälehtiin tai iltapäivälehdet toisiinsa.

Kyllä uskottavuudellakin täytyy olla lukijoille merkitystä. Aikaisemmin ehdottamallani koejärjestelyllä sitä voisikin tehdä humpuukin paljastuksia suututtamatta isoa lukijakuntaa, kunhan kirjoittaja hillitsee itsensä liian rajua otsikkoa ja tekemästä liikaa johtopäätöksiä, koska simppelin kokeen johtopäätökset voi jättää lukijalle. Jos esimerkiksi tässä hologrammikokeessa koehenkilöillä ei ole eroa hologrammilla tai ilman, pitäisi lukijalle olla aika selvää mistä on kyse.

Onhan se selvää, että hömppä ja pelottelu myy, mutta on Suomessa pakko löytyä journalisteja joille tiedonvälityksellä on merkitystä, ja on kunnianhimoa tehdä paljastuksia...vai unelmoinko liian sinisilmäisesti paremmasta maailmasta?

Tuomo "Squirrel" Hämäläinen said...

Journalisteilla on usein tapana pistää yhteen erimielisiä tahoja. Tätä pidetään tasapainoisena, jopa tietyllä tavalla journalistin etiikka vaatii kuulemaan molempia puolia.

Tämän vuoksi kaikki pseudotieteet saavat hirveästi julisuutta verrattuna painoarvoonsa. Siksi meillä on valtava lista "vainottuja" joiden näkemykset ovat kaikkien tiedossa ja joiden kirjoittamien kirjojen nimet tunnetaan. Ja joiden argumentaatiosta täyttyy jokainen nettifoorumi....

Journalisti saisi kuitenkin ottaa kriittisen kannan toiseen, jos näkee tarpeelliseksi. Tätäkin pidetään eettisenä. Laiskuus, tai oikeastaan se että journalisti joutuu puuhaamaan loppujen lopuksi aika paljon kaikenlaista nykymaailmassa jossa kaikella on tehovaatimukset... johtaa siihen että aivot ei kerkeä ideoida mitään tuollaisia testejä. Menisi siihen "liikaa aikaakin", joku tämänkin ajan maksaa. Ja koeryhmän pääluvun kasvaessa miestyötunnit nousee helposti "kalliiksi investoinniksi".

Miksiköhän skepsis RY ei muuten tee näitä huuhaaesinetestejä lehtiinsä? Voisi nimittäin lisätä kiinnostusta, kun samalla suojeltaisiin kansalaisia konkreettiselta kusetukselta. Enemmän "kuningaskuluttajaa", vähemmän "filosofisia juttuja joissa aiheena jokin korkealentoinen" kuten avaruusolentoja tai kreationismia.

Jukka said...

Maahantuoja varmaankin hämärästi muisteli kouluajoilta haparoivin termein "kappaleiden taajuuksilla" ominaisvärähtelytaajuuksia.

Muutenkin puhuttaessa markkinoinnista, eihän asioiden tarvitse tarkoittaa mitään. Riittä että ne kuulostavat hyvältä ja joidenkin mielestä jopa uskottavilta.

Edellisen viestin ehdotus höpötuotteiden testauksesta on suorastaan loistava.