13.11.10

Ray Comfort ja loiseläimet

Ateistien painajainen, vääräuskoisten kauhu, darwinistien... joku kamala juttu, Ray Comfort on ottanut kantaa siihen miksi luonnossa on Pahoja eläimiä. Comfortin bloggaus pyrkii vastaamaan David Attenboroughin huomautukseen. Attenborough oli nähnyt minkälaisia olentoja luonnosta löytyy ja oli siksi näreissään kun kreationisti ylisti luomakunnan kauneutta ja hienoutta.

"My response is that when Creationists talk about God creating every individual species as a separate act, they always instance hummingbirds, or orchids, sunflowers and beautiful things. But I tend to think instead of a parasitic worm that is boring through the eye of a boy sitting on the bank of a river in West Africa, [a worm] that's going to make him blind. And [I ask them], 'Are you telling me that the God you believe in, who you also say is an all-merciful God, who cares for each one of us individually, are you saying that God created this worm that can live in no other way than in an innocent child's eyeball? Because that doesn't seem to me to coincide with a God who's full of mercy'."


Attenborough siis huomautti, että sama Jumala on samalla logiikalla luonut kolibrien, kukkien ja Ray Comfortin lisäksi lasten silmiä syövät loismadot. Miten se sopii armollisen Jumalan suunnitelmiin?

Comfort laittaa banaanit piiloon ja kaivaa esiin teologisen argumentin.

A West African boy going blind because of a parasitic worm doesn't coincide with our image of God--if we deny the Book of Genesis, which Mr. Attenborough does. The Bible's explanation is that we live in a fallen creation, with not only worms in the eye, but worms in the stomach--round worms (up to 15 inches long), pin worms, tape worms, and hook worms. We get ring worms in our hair, worms in our crops, worms in our dogs and cats, worms in our apples, and we can even have the excitement of parasitic worms crawling under our skin. The thought makes your skin crawl!


Ihmiskunta elää langenneessa maailmassa. Parasiitteja on kaikkialla! Kaikki on kuitenkin johdonmukaista kreationistien näkökulmasta. Moraalisesti täydellinen ja armollinen Jumala toki loi kaiken elämän, mutta ihmiset mokailu paratiisissa loi parasiitit. Jumala joutui seuraamaan sivusta luomakunnan korruption lisääntymistä. Hänen kädet oli sidottu, sillä vapaa tahto kumoaa Jumalan luomisvoimat. Tässä kohtaa unohdamme ne kohdat Raamatusta joissa Jumala puuttuu voimillaan ihmisten elämiin.

But if you and I believe that a morally perfect God made man and woman in the beginning, and sin caused creation to be under the Genesis curse, then every deathly disease and devastating disaster makes sense.
Myönnän kyllä tuon olevan loogisesti johdonmukaista kreationismin sisällä. Attenboroughin alkuperäinen kommentti sopiikin vain niiden luomisylistäjien silmille, jotka antavat kaikesta kauniista kunnian Jumalalla. Rumat ja yököttävät asiat työnnetään synnin syyksi. Jumala vain sattui sallimaan joidenkin kauniiden asioiden selviämisen syntiinlankeemuksesta. Kunnon kristitty ei kysy miksi juuri kukat jäivät kauniiksi mutta syöpäläiset remuavat ihmisten sisällä. Sellaiset kysymykset ovat paholaisen aiheuttamaa kiusausta.

Bloggauksessaan Comfort myös paljastaa mikä on se kreationismia kannatteleva liima. Attenboroughlta kysyttiin uskoiko hän Jumalaan.

"My view is: I don't know one way or the other but I don't think that evolution is against a belief in God."


Johon Comfort vastaa.

He's correct. We can believe in God and evolution, but to make the theory fit, we have to discard the God of the Bible and make up a false god, deny the fallen creation of Genesis, and also deny our moral responsibility to God, which Mr. Attenborough does. Idolatry is the most convenient of bushes behind which guilty sinners may temporarily hide.

Jumalan JA evoluution hyväksyminen vaatii Ray Comfortin käyttämän raamatuntulkinnan hylkäämistä, joten samalla hylätään Ainoa Oikea tapa uskoa Jumalaan. Samalla hylätään moraalinen vastuu Jumalan edessä. Ja sehän ei sovi kunnon kristitylle. Tämän takia luonnontieteen merkittävää tieteellistä teoriaa pidä hyväksyä.

4 comments:

Maria said...

Mua kiinnostais tietää miten tyyppi ignoraa useita kohtia Raamatusta, jossa luoja puhuu suoraan ja aika lailla ilman mitään tulkinnanvaraisuuksia. Entäs Job?! Tai JEESUS?!?!

Jes. 45:7 " ..minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen.."

Val. 3:38 "Eikö Korkeimman käskystä tule paha ja hyvä?"

2. Moos. 4:11 "Herra sanoi hänelle: "Kuka on antanut ihmiselle suun? Kuka tekee ihmisestä mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö juuri minä, Herra?"

Tomi said...

Kristittyillä uskovaisilla on kolme vakioratkaisua teokidean ongelmaa. 1. Saatana aiheuttaa pahuuden, 2. syntiin lankeemus ja 3. ilman pahuutta ei olisi hyvyyttä.
Heidän täytyy kiemurella, koska pitävät jumalaa kaikkivoipana ja kaikkihyvänä.

Islamissa ei vastaavaa ongelmaa, sillä islamissa jumala on ainoastaan kaikkivoipa, mutta ei hyvä.

Ninny said...

Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.

Is he able, but not willing? Then he is malevolent.

Is he both able and willing? Then whence cometh evil?

Is he neither able nor willing? Then why call him God?

-Epicurus

Ami said...

http://www.youtube.com/watch?v=ooaGhYFHIzg